Iklan Kite
Monday, June 9, 2014
Puasa Syaaban persediaan hadapi Ramadan
Umat Islam diajar berterusan menambah kualiti ibadat
Syaaban antara bulan yang dihormati Nabi SAW kerana hampirnya ia dengan Ramadan yang jelas mendapat kemuliaan daripada Allah SWT.
Baginda pernah bertanya sahabat dalam sabdanya: “Tahukah kamu sekalian mengapa dinamakan dengan Syaaban? Sahabat menjawab: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Sabda Rasulullah SAW: Kerana dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali.” (Raudatul Ulama)
Sabda Baginda SAW: “Allah melihat kepada hamba-Nya pada malam Nisfu Syaaban, maka Dia ampunkan semua hamba-Nya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang yang saling membenci).” (Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain)
Ada yang menyatakan cabang ganjaran kebajikan dipercambahkan kerana hampirnya Syaaban dengan Ramadan. Bagaimanapun, setiap kebajikan tetap mendapat ganjaran tanpa mengira masa dan tempat ia dilakukan.
Nabi SAW adalah ikutan yang baik dan kita dapat melihat perubahan Baginda apabila tibanya Syaaban.
Daripada Aisyah: “Adalah Rasulullah SAW berpuasa sehingga kami menyangka dia tidak berbuka dan Baginda berbuka sehingga kami mampu melihat dan mengatakan dia tidak berpuasa. Aku tidak pernah melihat Nabi berpuasa penuh satu bulan melainkan dalam Ramadan. Aku tidak pernah melihat dia berpuasa lebih banyak selain daripada Syaaban.” (Riwayat al-Bukhari)
Baginda telah memberi gambaran kepada umatnya bahawa banyak berpuasa pada Syaaban akan menambahkan kualiti puasa Ramadan kerana jiwa sudah dididik.
Aisyah meriwayatkan: “Nabi SAW tidak pernah berpuasa dalam sebulan lebih banyak daripada Syaaban. Baginda juga pernah berpuasa bulan Syaaban semuanya.” (Mengikut lafaz al-Bukhari)
Namun, dalam mengimbangi kekuatan Nabi SAW selaku manusia terulung dengan ibadat umatnya, maka Baginda meletakkan kemampuan sebagai kayu pengukur kepada amalan sunat.
Nabi SAW bersabda: “Beramallah mengikut kemampuan kamu kerana sesungguhnya Allah tidak akan jemu sehingga kamu sendiri yang jemu.”
Baginda SAW terus beribadat pada mana-mana bulan sekalipun tanpa menafikan Syaaban memang menjadi tumpuan.
Kita juga tidak harus meninggalkan sabda Baginda SAW: “Allah melihat kepada hamba-Nya pada malam Nisfu Syaaban, maka Dia ampunkan semua hamba-Nya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang yang saling membenci).” (Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain)
Dapat disimpulkan, ibadat pada bulan Syaaban adalah kesukaan Baginda SAW. Namun solat atau puasa khusus sempena Syaaban atau bacaan Yasin sebanyak tiga kali berturut-turut memang tiada ulama meriwayatkannya.
Ibnu Majah hanya meriwayatkan mengenai pengampunan daripada Allah SWT yang dikaitkan dengan malam Nisfu Syaaban.
Sabda Rasulullah SAW: “Allah SWT melihat kepada makhluk-Nya pada malam Nisfu Syaaban lalu mengampuni makhluk-Nya kecuali orang yang musyrik dan orang yang bermusuhan.” (Riwayat Ibn Majah)
Apa yang jelas kepada kita, amalan puasa yang menjadi tumpuan Rasulullah pada Syaaban bertepatan dengan sabda Baginda apabila ditanya apakah terdapat bulan selain Ramadan yang terbaik untuk berpuasa? Maka, Nabi SAW bersabda: “Bulan Syaaban kerana untuk mengagungkan Ramadan. Nabi SAW ditanya lagi: Sedekah apakah yang terafdal? Baginda menjawab: Sedekah pada bulan Ramadan.” (Riwayat Tirmizi)
Baginda SAW banyak bersedekah pada bulan Ramadan. Puasa dan sedekah sering dikaitkan justeru bersedekah pada bulan Syaaban juga digalakkan.
Adapun berqiamullail pada malam Nisfu Syaaban dan berpuasa pada siang harinya, ada disebut secara khusus dengan kalimat Nisfu Syaaban, dan ada yang disebut secara umum. Oleh itu, kita disarankan untuk melihat kedudukan hadis berkaitan Syaaban sama ada sahih, baik, hasan, lemah, atau ada yang direka. Semuanya menjadi perbincangan akademik ulama hadis.
Walaupun kedudukan hadis tidak mencapai tahap hadis sahih, jika dipadankan dengan pelbagai riwayat yang banyak, ia boleh dijadikan panduan untuk menyuntik semangat motivasi beribadat.
Imam Hasan al-Banna berkata: “Tiada halangan dibuat penyiasatan ilmiah yang bersih dalam masalah khilaf dalam suasana kasih sayang di jalan Allah dan bekerjasama ke arah mencapai perkara yang sebenar, tanpa usaha itu membawa kepada perdebatan yang tercela dan taksub kepada sesuatu pihak.”
Amal ibadah yang dilakukan secara berterusan menjadikan jiwa kita sentiasa tetap dengan kebenaran.
Perbanyakkan memohon keampunan daripada Allah SWT kerana ramai yang masih alpa dengan segala dosa dilakukannya.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhan kamu, kemudian bertaubatlah kepada-Nya supaya Ia memberi kamu kesenangan hidup yang baik sehingga ke suatu masa tertentu, dan akan memberi kepada setiap orang yang ada kelebihan akan kelebihannya itu; dan jika kamu berpaling maka sesungguhnya Aku bimbang kamu akan beroleh azab hari Kiamat yang besar.” (Surah Hud, ayat 3)
Kesimpulannya, ambillah peluang untuk mencari keredaan Allah SWT dan menebus segala dosa atas segala kesalahan lalu kerana jiwa orang beriman akan lebih dekat ketika hampirnya bulan Ramadan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment